Pojištění jízdního kola. Pozor na limity a další omezení
Nejčastěji se kradou jízdní kola opřená na volných prostranstvích o zeď nebo o sloup. Mizí však i po uzamčení ke stojanům nebo z domovních sklepů. Vyplývá to z policejní statistiky, která jenom za rok 2020 eviduje 5258 krádeží kol.
Nejlepší ochranou je samozřejmě prevence. Pokud už ke škodě došlo, oceníte dobré pojištění. Popíšeme si, jaké jsou hlavní možnosti. Až si budete vybírat nějakou konkrétní nabídku, pečlivě si prostudujte pojistné podmínky.
Máte ho doma? Stačí pojištění domácnosti
Jestli parkujete kolo v bytě, ve sklepě, v garáži nebo v jiných nebytových prostorách, můžete si ho pojistit v rámci pojištění domácnosti. To platí i pro společné prostory, jako jsou chodby, kolárny, sušárny a podobně – limity však bývají o dost nižší než pro věci v bytě. Pojištění domácnosti kryje nejen riziko krádeže, ale i vandalismu nebo přírodních živlů.
Základní podmínkou pro to, aby vám pak pojišťovna něco zaplatila, je dostatečné zabezpečení prostoru. Pokud nebyl uzamčený a zloděj nemusel překonat překážku, pojistného plnění se nedočkáte. Vedle zámku může pojišťovna ve svých podmínkách stanovit i další bezpečností prvky týkající se například dveří nebo materiálu, ze kterého jsou vyrobeny stěny.
Vztahuje-li se pojištění i na krádež mimo místo bydliště, musí pachatel překonat alespoň zámek na kole připevněném k pevnému bodu.
Pro drahé kolo speciální pojištění?
Pojišťovny i samotní prodejci kol nabízejí i speciální pojištění kol – tedy nezávisle na pojištění domácnosti. Takové individuální pojištění samozřejmě vyjde o dost dráž, než když si jízdní kolo pojistíte v rámci domácnosti – na druhou stranu si ho díky tomu můžete samostatně pojistit na částku, která odpovídá jeho reálné hodnotě, a pokrýt další rizika.
Pojištění kola nabízí například ERV Evropská pojišťovna, a to v maximální hodnotě 100 tisíc korun, pokud není starší než dva roky. Vztahuje se na krádež kola z objektu, volného prostranství, z auta i nosiče na kolo, dále na vandalismus, poškození při nehodě a přepravě. Pozor si ale musíte dát mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní: Když vám kolo v takovém čase ukradnou z nosiče nebo volného prostoru, pojištění se na to nevztahuje. Nekryje ani škody na příslušenství.
Podle Vlastimila Divokého, který má v ERV na starosti komunikaci, není možné určit spodní hranici pořizovací ceny kola, od které se vyplatí pojištění sjednat. „V databázi máme kola za patnáct i sto tisíc korun. Pokud někdo jezdí denně, pojistí si i levnější kolo. Cena pojištění se ročně pohybuje kolem pěti až sedmi procent pořizovací ceny kola. Je na zvážení klienta, zda do pojištění chce investovat. Pro někoho je kolo vyloženě srdeční záležitost, takže na pojistce nešetří,“ říká.
Pro představu: Za kolo v ceně 30 000 Kč vyjde roční pojistné v průměru mezi 1500 Kč a 2100 Kč.
Samostatné pojištění kola zvažte hlavně v případě, že pravidelně vyrážíte na delší cyklovýlety. Může pokrýt škody, na které se nevztahuje ani pojištění domácnosti, ani pojištění zavazadel.
Cestujete do zahraničí? Kolo je zavazadlo, ale...
Některé pojišťovny zahrnují jízdní kola do pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění. Obvykle kryje riziko krádeže, živelní pohromy nebo zničení jízdního kola při autonehodě. Nevztahuje se třeba na „odcizení věci ponechané na veřejnosti bez dohledu“. Otázkou je, jestli se cena kola vejde do obecně nízkých limitů pro pojištění zavazadel.
Při delším cyklovýletu do ciziny zvažte i samostatné pojištění jízdního kola. „Kromě krytí, které obsahuje cestovní pojištění, navíc funguje jako havarijní pojistka. Havárie z běžného provozu tvoří značný počet hlášených škod. Pojištění kola se navíc sjednává na rok až dva roky, cenu samotné týdenní dovolené tedy nijak zásadně nezvýší,” říká Divoký.
Při sjednání jakéhokoliv druhu pojištění se ujistěte, že platí i v té zemi, do které cestujete. Pojišťovny obvykle poskytují pojištění s platností na území Evropy nebo po celém světě, u každého produktu se však může jeho územní platnost lišit.
Asistenční služba pro cyklisty
Lidé, kteří jezdí na kole pravidelně, mohou zvážit sjednání asistenčních služeb. Cykloasistence funguje podobně jako asistenční služba u pojištění automobilu. V případě nehody nebo závady jízdního kola zavolá cyklista asistenční službu. Pojišťovna mu (podle rozsahu pojistných podmínek) poskytne pomoc při opravách přímo na místě, nebo cyklistu dopraví do servisu.
Cykloasistenci jako bonus k lepší variantě majetkového pojištění nově nabízí například Kooperativa. Asistence se vztahuje na území ČR, v zahraničí jen do vzdálenosti 30 kilometrů od českých hranic. Limit plnění je 10 000 Kč na jeden zásah u dospělé osoby a až 15 000 Kč u nezletilého. Asistenční služby pro cyklisty už dříve nabídli i někteří konkurenti, například Allianz.
Pozor na škodu, kterou způsobíte druhým
Když někoho zraníte nebo mu způsobíte hmotnou škodu, ochrání vás pojištění odpovědnosti. Stačí, že se nešťastně vyhnete jinému jezdci na cyklostezce. Poškozenému musíte vedle samotné škody na kole zaplatit náklady na ošetření i případnou léčbu trvalých následků. V horším případě i ušlý zisk, pokud mu zranění brání dál vydělávat si jako předtím.
Na co si dát pozor?
Specialista na neživotní pojištění Jiří Matusík, ředitel pobočky Partners ve Frýdku-Místku, doporučuje zaměřit se hlavně na výši limitů. „Některé pojišťovny mají limity kolem 40 až 50 tisíc korun, což není mnoho. Určitě doporučuji vybírat pojištění s vysokým limitem plnění,“ říká. Zvlášť když máte v rodině víc kol.
„U pojištění domácnosti pak hraje důležitou roli překonaná překážka. A pokud je krytí platné i mimo místo pojištění, musí být kolo odloženo na místě k tomu určeném,“ zdůrazňuje Matusík.
Problém může nastat při dokazování, že ke krádeži došlo. Pokud například na místě činu neleží přestřihnutý řetěz, majitel obtížně dokáže policii, že kolo dostatečně zajistil.
Příznivé podmínky pro majitele jízdních kol má podle Matusíka například Kooperativa.
Dodejme, že pro elektrokola platí stejná pravidla jako pro ta klasická.
Šanci na návrat zvýší CEREK
Prevencí před krádeží může být registrace do Centrálního registru jízdních kol (CEREK). Tu lze provést u městské policie, Policie ČR, v autorizovaných obchodech nebo turistických kancelářích.
Uživatel pak může kdykoliv (24 hodin denně) označit v registru své kolo jako odcizené. Tato informace se pak hned odešle policii. Díky registru se může zkomplikovat prodej kradeného kola – má totiž své výrobní číslo.
Cena základní registrace je 99 korun na pět let a zahrnuje registraci kola, přístup do mobilní aplikace, webového rozhraní a certifikát.
CEREK za rok 2020 evidoval celkem 430 nahlášených krádeží. Návratnost odcizených kol prostřednictvím registru je asi deset procent.
Zdroj: Peníze.cz